Foto: Colourbox

Nye muligheder for friluftsreklamer

Folketinget behandler i øjeblikket et regeringsforslag om bedre muligheder for friluftsreklamer i det åbne land. Med forslaget vil det blive muligt at opsætte skilte om salg af sæsonbetinget frugt og grønt samt juletræer m.v.

I dag indeholder naturbeskyttelsesloven et forbud mod at anbringe ”plakater, afbildninger, fritstående skilte, lysreklamer og andre indretninger i reklame- og propagandaøjemed” i det åbne land, som dog undtager blandt andet virksomhedsreklamer, mindre oplysningskilte og skiltning i lokalplanlagte erhvervsområder.

Med forslaget vil det blive muligt at opsætte skilte om salg af sæsonbetinget frugt og grønt samt juletræer m.v. på marken, og en række ”lejlighedsskilte” undtages fra forbuddet mod friluftsreklamer, således at der kortvarigt vil kunne opsættes skilte i det åbne land, der reklamerer for forskellige større og mindre kortvarige arrangementer som for eksempel ”åben gård”-arrangementer.

Lovforslaget giver derudover en række yderligere muligheder for skiltning i det åbne land. Blandt andet vil lokale virksomheder, for eksempel en kro eller butikker i mindre byer, få mulighed for at opsætte skilte inden for 30 meter fra bygrænsen, der reklamerer for virksomhedens placering i byen.

For at begrænse skiltningens landskabelige påvirkning foreslås det, at der fastsættes nærmere og mere klare regler om udformning og placering af skilte i den gældende bekendtgørelse om reklamer i det åbne land.

Forslaget kan forventes vedtaget af Folketinget i maj 2018.

Lovgivning