En tredjedel af danskerne har skåret ned på kødet

En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at knap 30 procent af danskerne har skiftet en del af deres kødforbrug ud med mere planterig kost.

For nylig lancerede Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri nye officielle kostråd – syv råd til at spise både sundt og klimavenligt. Centralt i de nye kostråd ligger en anbefaling om at spise mindre kød og mere planterigt. Danskerne er godt i gang, viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, som konkluderer, at mange allerede har reduceret deres kødforbrug.

I rapporten angiver knap 30 procent af forbrugerne, at de har reduceret eller stoppet deres kødforbrug. For 12 procent er det sket inden for de seneste seks måneder, mens 18 procent har gjort det for mere end seks måneder siden. Det er især unge, kvinder og personer med videregående uddannelser, som skruer ned for kødforbruget. Resultaterne kommer fra to online spørgeskemaundersøgelser med knap 3.000 forbrugere i alderen 18-70 år.

Mørkegrønne grøntsager hitter
Spinat, broccoli og grønkål samt nødder, ærter, bønner og linser. Det er især de mørkegrønne grøntsager, som danskerne går efter, når de reducerer eller udelader kødet i kosten. Samtidig
viser resultaterne, at de personer, som har reduceret deres kødforbrug, har gjort det af hensyn til miljø, klima, sundhed og dyrevelfærd. 70-75 procent har angivet, at de spiser mindre kød, fordi det er bedre for miljø og klima.

Dansk Gartneri har igennem mange år stået bag kampagnen Sæson med det mål at inspirere forbrugerne – med tips, tricks og opskrifter – til at lave mad med mere frugt og grønt. Derudover står Dansk Gartneri bag kampagnen Køb Dansk med konceptet ”Støt en grøn sag”, hvor et af hovedbudskaberne er ”Spis mere grønt og mindre kød”. Kampagnernes budskaber er blandt andet kommet bredt ud via betalt annoncering på de sociale medier. 

”Mange muligheder for velsmagende grøn mad”
”Jeg håber, at Dansk Gartneris forbrugerrettede kampagner har bidraget positivt til, at flere nu vælger at reducere kødforbruget og erstatte det med mere grønt. Der er så mange muligheder for at få velsmagende grøn mad på tallerkenen, og det har været vores mål med kampagnerne at få forbrugernes øjne op for det,” siger Mette Buch Krarup, projektleder i Dansk Gartneri.

Klima
Fødevarer
Frugt og grønt
Markedsføring
Køb Dansk kampagne
Sæson kampagne