Konkurrence om bedste frugt- og grøntafdeling

Jagten på den bedste frugt- og grøntafdeling i Danmark er gået ind. Kandidater kan indstilles indtil den 25. marts 2020.

I lighed med sidste år bliver der igen i år en konkurrence om, hvilken dagligvarebutik der har den bedste frugt- og grøntafdeling.

Prisen er rettet mod dagligvarebutikker med frugt- og grøntafdelinger. Kandidater kan indstilles af hver dagligvarekædes hovedkontor – altså ikke af privatpersoner eller enkeltbutikker. Butikkerne kan indstilles i to kategorier, nemlig Discount og Supermarked/hypermarked.

Formålet med prisen er at fremme udviklingen af attraktive frugt- og grøntafdelinger med friske varer, inspirerende og fristende udvalg, iscenesættelse af måltidsløsninger og hjælp til forbrugerne i en travl hverdag.

Parallelt med prisforløbet er der en presseindsats, som skal styrke opmærksomheden om frugt- og grøntkategorien. I 2019 fik Frugt- og Grøntprisen omtale for en estimeret værdi på over 2 mio. kr. (Infomedia).

Sådan findes vinderne
De indstillede kæder skal præsentere deres butik for juryen på en præsentationsdag den 15. april 2020 på Axelborg, hvor hver kæde har 30 minutter til præsentationen. Ud fra en række skarpe kriterier vurderer juryen kædernes bud på vinderbutikker (se kriterierne nedenfor).

De nominerede butikker offentliggøres i slutningen af maj.

Hen over sommeren besøger og vurderer juryen de nominerede butikker på uanmeldte besøg. I samme periode besøges de nominerede butikker også uanmeldt af en mystery shopper.

De to vinderbutikker offentliggøres på branchens festdag – Fødevaredagen – den 29. september 2020 på Hindsgavl Slot ved Middelfart.

Kriterierne for at vinde prisen

Friskhed – vægter 25 procent af den samlede vurdering 

  • Kunderne tilbydes friske varer, der er tæt på det oprindelige høsttidspunkt.
  • Butikken tilbyder kunderne sæsonaktuelle produkter.
  • Afdelingen er veltrimmet, og ansatte viser kendskab til opbevaring samt eksponering.

Sortiment og iscenesættelse – vægter 25 procent af den samlede vurdering

  • Afdelingen har et sortiment med dybde og bredde, som inspirerer kunden. 
  • Afdelingen viser nyskabende ideer. 
  • Afdelingen synliggør både mennesket bag varerne (gartnerne) og mennesket foran varerne (medarbejderne i butikken). 

Kunden i centrum – vægter 25 procent af den samlede vurdering

  • Afdelingen spiller på kategoriens sanselighed (look and feel).
  • Afdelingen hjælper kunden med de planlagte køb (ease to shop) og frister samtidig til mersalg.
  • Kunden møder kategorien flere steder på sin rejse gennem butikken.

Differentiering og vækst – vægter 25 procent af den samlede vurdering 

  • Afdelingen adskiller sig fra konkurrenterne i sit arbejde på gulvet. 
  • Afdelingen gør en indsats for at være en del af lokalsamfundet (eventuelt fokus på lokale varer, lokale ansatte, kundefokus).
  • Der er vækst i afdelingen (giv eksempler på, hvor der er vækstet og hvordan).

Frugt- og Grøntprisens jury 2020

  • Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør, REMA 1000. 
  • Carsten Christensen, indkøbs- og kategorichef, Lidl Danmark. 
  • Jens Nannerup, administrerende direktør, Gasa Odense. 
  • Lars Verner Christensen, salgs- og marketingdirektør, Gasa Nord Grønt.
  • Lærke Kirstine Lund, chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer.
  • Mette Krarup, projektleder, Sæson, Dansk Gartneri. 
  • Morten Jensen, koncept- & sortimentchef, Dagrofa. 
  • Stephan Alexander Bruhn, Senior director, Head of Fruit and Vegetables, Salling Group. 
  • Søren Juul Gaarn Larsen, indkøbschef, Aldi.
  • Thomas Møller-Larsen, kategorigruppechef, Coop Danmark A/S. 

Fakta
Bag Frugt- og Grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Dansk Gartneri, Produktionsafgiftsfonden for Frugt- og Gartneriprodukter og Foreningen Plan Danmark som partnere.

Læs mere om Frugt- og Grøntprisen 2020 på Gode Råvarers hjemmeside

Foto: Carsten Andersen

Frugt og grønt
Fødevarer
Markedsføring