Æble

Colourbox

Nyhed, 01.november 2023

Køb dansk frugt og støt lokale producenter

Sådan lyder en klar opfordring fra de danske frugtavlere i en pressemeddelelse fra Dansk Gartneri.

Efteråret er højsæson for danske frugter såsom æbler og pærer. Rundt om i landet bugner træerne med frugt, så det burde være nemt for forbrugerne at købe lokale råvarer, der er i sæson.

Klimarådet anbefaler, at vi spiser lokale råvarer, som er i sæson. Når den danske forbruger tager ned i sin lokale dagligvarebutik, møder de dog et stort udvalg af udenlandsk og dansk frugt.

”Der skal selvfølgelig være et bredt udvalg af frugt, og derfor er det heldigt, at der er et bredt udvalg af dansk frugt og grønt – blandt andet æbler, som er søde og sprøde – til bagværk eller salater, faktisk til enhver lejlighed. I Danmark er vi kendt for at producere frugt og grønt af høj kvalitet. Butikkerne kunne derfor skrue ned for importen, når dansk frugt og grønt er i sæson. På den måde vil de stadig have mulighed for at skabe et varieret sortiment af lokal frugt, som ikke nødvendigvis skal transporteres op fra for eksempel Sydeuropa,” udtaler direktør for Dansk Gartneri Peter Larsen-Ledet.

Vi skal alle tage del i ansvaret for en mere bæredygtig verden. Klimaforandringerne er en reel trussel for os alle, og avlerne mærker klimaforandringerne helt tæt på, og de store forandringer i vejret har store konsekvenser for frugttræerne, som er deres levebrød. Avlerne er meget motiverede for at løfte deres del af ansvaret, når det kommer til bæredygtighed. Det er derfor ærgerligt, at den danske frugt ikke prioriteres, når det for eksempel er æblesæson. I stedet bliver de danske æbler næsten presset væk fra hylderne af æbler, der er importeret fra Sydeuropa, Sydamerika eller andre steder rundt i verden, hvilket er ærgerligt, for franske æbler har alt andet lige et større CO2-aftryk på transporten end danske æbler.

Derudover er dansk frugtavl vigtig for vores natur og biodiversitet. ”En af styrkerne ved dansk frugt er, at det også styrker biodiversiteten. Frugttræerne er hjem for mange insekter, fugle og smådyr. Det er en vigtig del af kredsløbet, og når man køber dansk frugt, får man biodiversitet med som ekstraværdi,” udtaler frugtavler Jan Jager.

Det er nødvendigt, at vi alle tager ansvar. Det gælder alle dele af kæden – fra producenterne til dagligvareforhandlerne og til sidst kunderne.

”I Dansk Gartneri støtter vi fuldt ud vores frugt- og grøntavlere og håber, at forbrugere og dagligvarebutikker vil tage det grønne valg og gøre det samme. Danskerne spiser meget frugt og grønt, men det er for eksempel kun 25 procent af de spiste æbler, som er produceret i Danmark. Vi dyrker så meget lækker frugt og grønt, så det er bare at fylde hylderne og indkøbskurvene med lokal frugt og grønt, herunder danske æbler, når de er i sæson,” udtaler Peter Larsen-Ledet.

For yderligere oplysninger kontakt Peter Larsen-Ledet på telefon 22 16 77 14 eller via e-mail til pll@danskgartneri.dk.