Prisuddeling på Dansk Gartneris generalforsamling

Der var hæder til flere markante medlemmer af den danske gartnerisektor på Dansk Gartneris årlige generalforsamling den 28. februar 2019 på Hotel Nyborg Strand.

Med uddelingen af priserne Årets Gartner 2019 og Dansk Gartneris Innovationspris hyldede Dansk Gartneri traditionen tro projekter og aktiviteter til gavn for gartnerierhvervet samt den helt ekstraordinære indsats. Prisuddelingen skete i forbindelse med Dansk Gartneris generalforsamling den 28. februar 2019 på Hotel Nyborg Strand.

Claus Feldborg fra Feldborg A/S (billedet t.v.) blev således udnævnt til Årets Gartner 2019 på baggrund af en bemærkelsesværdig karriere inden for gartnerierhvervet.

I motivationen for prisen forklarede formand for Dansk Gartneri Jørgen K. Andersen blandt andet, at Claus Feldborg gennem en lang karriere som gartneriejer har udviklet såvel sin virksomhed som sit sortiment af hårdføre grønne planter til noget enestående. Det er blevet til brandet EasyCare, som tager udgangspunkt i kundernes behov og nu er kendt på verdensplan. ”Claus Feldborg har skabt en flot produktion og en positiv forretning i to lande med produkter, der sælges i hele verden. Det er en imponerende og langvarig indsats, hvor gode lederevner og ikke mindst evnen til at udvikle og designe produkter, der er efterspurgt, ligger til grund for succesen,” sagde Jørgen K. Andersen.

Ligeledes blev Henning Jørgensen fra Økologihaven ApS under Rosborg Denmark A/S tildelt Dansk Gartneris Innovationspris med udgangspunkt i hans evne til at udtænke og videreformidle innovative ideer samt at gennemføre praktisk og målrettet produktudvikling og skabe en rationel drift i produktionen gennem implementering af ny teknologi.

"Henning Jørgensen tænkte fra starten i økologi og bæredygtighed. Det er dog ikke nemt at omstille en intensiv krydderurteproduktion til at følge de økologiske spilleregler, og han fik brug for alle sine innovative evner efter at have studeret den faglige viden og afprøvet dyrkningsforhold,” nævnte Jørgen K. Andersen. Dette førte til etableringen af Økologihaven i 2009 og lanceringen af fem økologiske krydderurter dyrket på 2.500 m2 væksthusareal i 2011. Derefter er det gået stærkt med innovationen. I 2018 blev der således indviet 36.000 m2 højteknologisk væksthusareal, ligesom der nu er udviklet 40 forskellige økologiske krydderurter.

Prismodtagerne var blevet udpeget af bestyrelsen for Dansk Gartneri og blev begge belønnet med et indrammet diplom samt 25.000 kr., som var blevet finansieret af henholdsvis Grosserer Hjalmar Hartmanns Jubilæums-Legat og Dansk Gartneri.

Foto: Lotte Bjarke

Grøn Dag