”Vores grønne styrker” er en tryksag, der sætter fokus på styrkerne ved den danske produktion af frugt og grønt, og hvordan de danske gartnerier skaber værdi for forbrugere, producenter og samfundet som helhed. Denne tryksag understreger dermed, hvorfor det er vigtigt at vælge lokale produkter til. Den vil skabe politisk velvilje – en nødvendighed for at bane vejen for et øget valg af lokale produkter.

Rapporten er opdelt i tre af dansk gartneris kernestyrker:

  1. Nærhed
  2. Ansvarlighed
  3. Mennesker

Disse styrker er centrale værdier, som producenterne varetager med omhu.

Derudover indeholder rapporten blandt andet cases om samarbejder, der har reduceret madspild, og teknologier, der har erstattet fossile brændstoffer. Figurer, der viser, at de danske gartneriansatte ligger i top, når det kommer til lønninger, og at gode arbejdsforhold dermed prioriteres højt i det danske gartnerierhverv, bliver ligeledes præsenteret.

Tag derfor rapporten med under armen, når du skal vise en aftager fra detailhandel eller foodservice, hvorfor de netop skal vælge lokale produkter.

Rapporten er udarbejdet i samarbejde med Landbrug & Fødevarer som en del af projektet Gartneriernes styrkepositioner. Tak til Produktionsafgiftsfonden for Frugt og Gartneriprodukter for at fonde projektet. 

"Vores grønne styrker"