Køb dansk kampagne fortsætter i 2017

Siden 2014 har producenter fra de største dele af branchen i samarbejde med Dansk Gartneri arbejdet målrettet med at øge danskernes præference for - og betalingsvillighed overfor dansk frugt og grønt.

Indsatsen er finansieret via producenterne selv, hvilket betyder at kampagneindsats kan fokusere 100% på fordelene ved at købe dansk produceret frugt og grønt.

Ændret mediebillede
Kampagneindsatsen har de sidste par år haft fokus på danske produkter, som det sikre og sunde valg med gode historier om færre pesticidrester og høj fødevaresikkerhed. Indsatsen har primært været drevet af presseaktiviteter, som i 2016 dog ikke kom så bredt ud som forventet. Det lave pesticidindhold er ikke længere en nyhed i medierne, kombineret med et ændret mediebillede, hvor de sociale medier har en større og større betydning for forbrugernes meninger og adfærd, har medvirket til et ændret afsæt for kampagnen i 2017.

Ny fortælling
I 2017 vil budskaberne om dansk frugt og grønt som det sunde og sikre valg suppleres med en mere følelsesmæssig kommunikation, som tager afsæt i værdier som nærhed og tillid. Udgangspunktet er at vi som mennesker gerne vil træffe sunde og miljøbevidste valg, både på egne - og vores families vegne. Kampagnen vil være en hyldest til alt det som gror i Danmark, det være sig mennesker og planter,  frugt og grønt. Kampagnen skal vække en stolthed ved at bo (og gro) i et velfungerede, socialt og miljøbevist land og samtidig bevidstgøre danskerne om den høje fødevaresikkerhed og det lave pesticidindhold i dansk frugt og grønt.

Film og annoncer på sociale medier
Facebook, hvor målgruppen kvinder 40+ er hver dag, er den bærende del af kampagnen. Ved at bruge Facebook kan kampagnebudskaber nå målgruppen præcist og langt mere omkostningseffektivt sammenlignet med andre kanaler. På Facebook vil der hele året være sæsontilpassede ”annoncer” (Facebookopslag, som man betaler for at få vist hos den rette målgruppe) kombineret med portrætvideoer af gartnere.  

PR og annoncesamarbejde og website
Som supplement til kampagnen vil der flere gange i løbet af året blive udsendt pressemeddelelser, samt etableret et mediesamarbejde med et udvalgt ugeblad eller magasin. Et mediesamarbejde er et alternativ til traditionel annoncering, hvor redaktionel omtale og brug af ugebladets egne online platforme vil være en del af aftalen.

Alle indsatser linker til nyt mikro-website hvor Facebook - film, gartner-portrætter, artikler om dansk produktion osv. vil ligge.

Kampagnebudgettet 2017: 700.000 kr.

Hvem bidrager i 2017

Gasa Nord Grønt

Gasa Odense Frugt og grønt

Alfred Petersen og Søn

Rosborg Krydderurter A/S

 

Synes du det er en god ide at branchen tager ansvar for at styrke den danske produktion og afsætning? I så fald er det ikke for sent at bidrage til kampagnen til glæde og gavn for hele branchen. 

Kontakt seniorkonsultent Pernille Bech, tlf. 3339 4544 pbj@danskgartneri.dk for yderligere information
Fødevarer
Frugt og grønt
Køb Dansk kampagne
Markedsføring